dijous, 26 d’abril del 2018

PER A QUÈ ES FAN SERVIR ELS TEST PROJECTIUS




Com podem conèixer més d’un alumne si no ens aporta la informació necessària partint dels mecanismes clàssics, com són les entrevistes personals o tutories?

De quina manera els podem ajudar a nivell emocional si no s’obren als mestres i/o voluntariat?

Tant per el personal voluntari, com per docents que hi treballen amb alumnes en procés d’adaptació o integració escolar, a vegades els hi  resulta complicat entendre els alumnes a nivell personal, les seves experiències i vivències més íntimes, que els poden afectar a nivell emocional, perquè no són capaços, o simplement no volen, d’expressar els seus sentiments, les seves emocions.

Com podem aleshores ajudar-los?

Totes les produccions de tota persona suposen un reflex de com és aquest individu, dels seus sentiments i la seva personalitat, de les relacions que estableixen amb la seva família(...) totes aquests detalls  ens aporten informació sobre una gran quantitat d’aspectes que moltes vegades, ni tan sols l’infant és capaç d’expressar, perquè ni ell mateix en té consciència.

En aquest sentit s’han portat a terme test i proves, que ens ajuden a conèixer els nens, ja sigui a través de les seves actituds, conductes o expressions, entre moltes altres. I una d’aquestes vies ha estat la interpretació dels seus dibuixos, on l’objectiu principal es centra en l’estudi de  la seva personalitat, tal com comenta Tesouro de Grosso (2005).

Si ens centrem en les aules, aleshores, en aquest sentit disposem de tota una sèrie de produccions que ens estan aportant constant informació sobre la personalitat dels alumnes i sobre les seves emocions més íntimes. Però no només són les produccions escrites les que ens poden servir per conèixer els alumnes, ja que també disposem d’una notable quantitat de produccions de caire més artístic, de dibuixos, que també amaguen certa informació implícita sobre la personalitat dels infants, de la mateixa manera que també ens aporten informació sobre el desenvolupament dels alumnes en diferents estadis i diferents àmbits (acadèmic, maduratiu, familiar, adaptació, sentiments).

El treball dels següents test projectius, m’han ajudat a conèixer més el grup amb el què faig la intervenció del Practicum II, ja que encara que disposo de la informació que el voluntariat o mestres responsable de l’escola  a nivell acadèmic, no tinc constància del seu estat emocional i de caràcter, per tant, resulta una bona eina per poder fer un estudi acurat i que posteriorment em servirà per donar les orientacions necessàries al equip de voluntariat que hi col·labora amb ells al SIE, i així oferir les adaptacions  segons les necessitats i/o característiques dels alumnes.

Sempre m’han cridat molt l’estudi i anàlisi d’aquests test projectius, i he considerat molt interessant poder administrar als alumnes en aquest cas del SIE, per la seva diversitat cultural, manera de pensar, d’expressar sentiments. Crec que ha estat una molt bona opció, ja que són alumnes que els hi costa obrir-se a la gent que no coneix, com era el meu cas, i ha estat una manera molt atractiva per poder establir relacions entre la psicopedagoga-alumne.
A continuació us explicaré a grans trets, en què consisteix cadascun dels test administrats als alumnes, per tal que podeu saber de què tracten, i on també s’adjunten exemples de les seves produccions per tal que veieu la diferencia dels dibuixos.

Continuem....



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

PRACTICUM II PSICOPEDAGOGIA// ENQUESTA VOLUNTARIAT Benvolgut/da voluntari/a La següent enquesta, forma part d’un projecte de treba...