Com
podem conèixer més d’un alumne si no ens aporta la informació necessària
partint dels mecanismes clàssics, com són les entrevistes personals o tutories?
De
quina manera els podem ajudar a nivell emocional si no s’obren als mestres i/o
voluntariat?
Tant per el personal voluntari, com per
docents que hi treballen amb alumnes en procés d’adaptació o integració
escolar, a vegades els hi resulta
complicat entendre els alumnes a nivell personal, les seves experiències i
vivències més íntimes, que els poden afectar a nivell emocional, perquè no són
capaços, o simplement no volen, d’expressar els seus sentiments, les seves
emocions.
Com
podem aleshores ajudar-los?
Totes les produccions de tota persona suposen un reflex
de com és aquest individu, dels seus sentiments i la seva personalitat, de les
relacions que estableixen amb la seva família(...) totes aquests detalls ens aporten informació sobre una gran
quantitat d’aspectes que moltes vegades, ni tan sols l’infant és capaç
d’expressar, perquè ni ell mateix en té consciència.
En aquest sentit s’han portat a terme test i proves, que
ens ajuden a conèixer els nens, ja sigui a través de les seves actituds,
conductes o expressions, entre moltes altres. I una d’aquestes vies ha estat la
interpretació dels seus dibuixos, on l’objectiu principal es centra en l’estudi
de la seva personalitat, tal com comenta
Tesouro de Grosso (2005).
Si ens centrem en les aules, aleshores, en aquest
sentit disposem de tota una sèrie de produccions que ens estan aportant
constant informació sobre la personalitat dels alumnes i sobre les seves
emocions més íntimes. Però no només són les produccions escrites les que ens
poden servir per conèixer els alumnes, ja que també disposem d’una notable
quantitat de produccions de caire més artístic, de dibuixos,
que també amaguen certa informació implícita sobre la personalitat dels
infants, de la mateixa manera que també ens aporten informació sobre el
desenvolupament dels alumnes en diferents estadis i diferents àmbits (acadèmic,
maduratiu, familiar, adaptació, sentiments).
El treball dels següents test projectius, m’han ajudat
a conèixer més el grup amb el què faig la intervenció del Practicum II, ja que
encara que disposo de la informació que el voluntariat o mestres responsable de
l’escola a nivell acadèmic, no tinc
constància del seu estat emocional i de caràcter, per tant, resulta una bona
eina per poder fer un estudi acurat i que posteriorment em servirà per donar
les orientacions necessàries al equip de voluntariat que hi col·labora amb ells
al SIE, i així oferir les adaptacions
segons les necessitats i/o característiques dels alumnes.
Sempre m’han cridat molt l’estudi i anàlisi d’aquests
test projectius, i he considerat molt interessant poder administrar als alumnes
en aquest cas del SIE, per la seva diversitat cultural, manera de pensar, d’expressar
sentiments. Crec que ha estat una molt bona opció, ja que són alumnes que els
hi costa obrir-se a la gent que no coneix, com era el meu cas, i ha estat una
manera molt atractiva per poder establir relacions entre la
psicopedagoga-alumne.
A continuació us explicaré a grans trets, en què
consisteix cadascun dels test administrats als alumnes, per tal que podeu saber
de què tracten, i on també s’adjunten exemples de les seves produccions per tal
que veieu la diferencia dels dibuixos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada