diumenge, 15 d’abril del 2018

FASE 2 DEL PLA DE TREBALL


En situem en la segona fase del pla de treball, on es realitza l’anàlisi, i l’avaluació psicopedagògica dels alumnes del SIE, i d’altra banda l’anàlisi de les necessitats d’assessorament i orientació del voluntariat que hi participa en el Servei.

L’avaluació psicopedagògica que s’ha portat a terme amb els 14 nens i nenes del SIE, s’ha basat en un qüestionari, és dir un bateria de preguntes formulades i creades per elaboració pròpia, on l’objectiu és conèixer què volen canviar els alumnes, què els hi costa més, com els hi agrada treballar, i com es senten emocional i motivacionalement, en aquest cas en el SIE i l’escola.
Es tracta de conèixer la realitat que viu aquest tipus d’alumnat, per poder orientar al voluntariat d’allò que es pot canviar i com, i els recursos que els hi poden ser més útils en la seva tasca diària.

D’altra banda he passat un seguit de test (proves projectives) com:

* El test de l’arbre
* El test de la família
* El test de la casa

Els dibuixos i els qüestionaris dels infants poden ser dues fonts d’informació sobre la personalitat d’aquests i les seves emocions. Per tal d’estudiar aquestes produccions i extreure’n informació rellevant, es important realitzar aquest tipus de tests projectius que ens ofereixen una visió sobre la manera d’enfocar aquesta feina d’anàlisi i ens ofereixen una sèrie d’ítems o trets que podem observar en aquestes produccions i la informació que ens aporta cadascun del alumnes.

Moltes vegades resulta complicat entendre els alumnes a nivell personal, les seves experiències i vivències més íntimes, que els poden afectar a nivell emocional, perquè no són capaços, o simplement no volen, d’expressar els seus sentiments, les seves emocions.
Com podem aleshores ajudar-los? Totes les produccions de tota persona suposen un reflex de com és aquest individu, dels seus sentiments i la seva personalitat, ens aporten informació sobre una gran quantitat d’aspectes que moltes vegades, ni tan sols l’infant és capaç d’expressar, perquè ni ell mateix en té consciència.

En aquest sentit la psicologia ha desenvolupat moltes vies que ens ajuden a conèixer els nens, ja sigui a través de les seves actituds, conductes o expressions, entre moltes altres. I una d’aquestes vies ha estat la grafologia, una ciència que se centra en l’estudi de l’escriptura de les persones per conèixer la seva personalitat, tal com comenta Tesouro de Grosso (2005).

Si ens centrem en les aules, aleshores, en aquest sentit disposem de tota una sèrie de produccions que ens estan aportant constant informació sobre la personalitat dels alumnes i sobre les seves emocions més íntimes. Els dibuixos amaguen certa informació implícita sobre la personalitat dels infants, de la mateixa manera que també ens aporten informació sobre el desenvolupament dels alumnes en diferents estadis i diferents àmbits (acadèmic, psicomotriu o maduratiu, entre molts altres).

Per tant, es portarà a terme, una anàlisi dels elements més significatius que podem trobar en aquestes produccions i que ens proporcionen la informació de la qual venim parlant, per tal de poder dur a terme una intervenció, si escau, adaptada a les necessitats i característiques dels alumnes i donar resposta al voluntariat.

Com s’estudien aquests dibuixos?

Els principals aspectes que observen els especialistes, psicòlegs i psicopedagogs en aquest tipus de reproduccions, i per tant cal analitzar en detall bàsicament són:

L’orientació espacial, és a dir, per on comencen a dibuixar els infants i la zona del full cap a on tendeix a orientar-se el dibuix en general. Així, segons el lloc on l’infant disposa els diferents elements de la seva producció, ens està transmetent una sèrie de sentiments personals quant a la seva situació emocional, així com de les seves necessitats en un moment determinat de la seva vida.

Les dimensions del dibuix, que representen els infants ens poden transmetre informacions oposades quant als seus sentiments. És a dir, els dibuixos ens poden informar sobre els sentiments de l’infant en relació a les persones que l’envolten, a l’atenció que rep, així com sobre les seves habilitats socials.

La qualitat i característiques dels traçats, els quals ens poden donar informació sobre l’espiritualitat del nen, així com dels seus dubtes o inseguretats, tal com expressen Bédard (2006) i Barón Salanova (2005), fent referència a les produccions artístiques.

La pressió del llapis (o l’estri que emprin) ens informa sobre la vitalitat de l’infant, sobre el seu estat anímic, així com la seva personalitat.

La velocitat ens ofereix informació sobre la motricitat de l’infant, així com el grau de paciència i autocontrol, la reacció als estímuls de l’entorn o la seva constància en diferents situacions i àmbits.

A continuació explicaré en què consisteix cada test passat als alumnes...

Continuem....


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

PRACTICUM II PSICOPEDAGOGIA// ENQUESTA VOLUNTARIAT Benvolgut/da voluntari/a La següent enquesta, forma part d’un projecte de treba...